10.11.2021 | Ajankohtaista | Blogi, Futuniolaiset
Meillä Futuniossa kehitetään ja ylläpidetään työttömyyskassojen ja ammattiliittojen IT-järjestelmiä liittyen päivärahojen maksatukseen sekä jäsenhallintaan- ja palveluun. Olemme siis IT-talo. Samalla käytämme itse samoja järjestelmiä tarjotessamme palveluita myös jäsenhallinnan erilaisissa tehtävissä.
Olen viihtynyt Futuniossa jo yli 11 vuotta. Koen, että jokaista työntekijää pidetään Futuniossa tärkeänä, ja jokaisen halutaan viihtyvän ja kehittyvän työssään. Työhierarkiamme on tosi matala, ja meillä panostetaan hyvään yhteishenkeen ja yhdessä oloon, myös etätyöaikana. Lisäksi Futunion olemassaolon kannalta tärkeimmällä asialla on vaikutusta: meillä tehdään työtä, mikä on merkityksellistä suomalaisen yhteiskunnan ja sen kehittymisen kannalta.
Korona-aika ja erityisesti sen alku näkyi työssämme Futuniolla isosti. Työttömyyskassojen ja ammattiliittojen jäsenet tarvitsivat nopeasti apua muuttuneissa työtilanteissaan. Voimaan astui väliaikaisia lakimuutoksia, ja meidän Futuniolla piti rakentaa ne nopeasti näkyviksi järjestelmiin, jotta työttömyyskorvaukset saatiin isolle määrää ihmisiä pian eteenpäin.
Koen, että teemme Futuniolla työtä, millä on aidosti merkitystä. Yksittäisen palkansaajan tai työttömän tilanteen ajatteleminen saa minut sitoutumaan työhöni päivittäin, silloinkin kun on jostain syystä kiire tai erityisesti silloin, jos työn alla on joku pitkällinen työvaihe. Minusta on tärkeää tietää ja tuntea, että minun työlläni on merkitystä, että sillä rakennetaan parempaa yhteiskuntaa.
Oma työni asiakaspalvelupäällikkönä sijoittuu asiakkaiden ja ohjelmistokehittäjiemme välimaastoon. Meillä devaajat keskittyvät pääasiassa kehittämistyöhön, ja me helpdeskissä toimimme asiakaspalvelussa ja -tuessa: otamme vastaan tiketit, priorisoimme ne, autamme itse asiakasta heti tai selvitämme ongelman devaajien kanssa.
Meillä on Futuniossa vahvana auttamisen kulttuuri. Se ei tarkoita vain asiakkaan auttamista vaan myös työkaverin jeesaamista. Kollegan kanssa kilpailu on vierasta. Sillä emme voita mitään. Myös tässä näkyy matala hierarkiamme – aina uskaltaa kysyä apua ja sitä annetaan. Tänään viimeksi soitin yhdelle koodarille, kun hän oli ensin pyytänyt minua testaamaan koodiaan, mutta tarvitsinkin häneltä itse ensin apua sen läpikäymiseen. Tuemme täällä toisiamme ja se luo turvallisen ja mukavan työilmapiirin.
Työilmapiiri on Futuniolla se, missä työtä tehdään. Fyysinen tila on enemmän työväline – olipa se toimistolla tai jossain etätyöpaikassa. Meillä on porukkaa myös esimerkiksi Kajaanissa ja Kuopiossa, eikä heitä tietenkään paljoa näy Vantaan-toimistolla.
Yhteiseen olemiseen panostetaan etänä ja livenä, ja työntekijöiden hyvinvointia tuetaan muun muassa jokaviikkoisella liikuntatunnilla. Työajalla saa käydä tunnin viikossa urheilemassa. Jotkut käyvät frisbeegolfaamassa tai tekevät rappustreenin. Itse pyrin lenkkipolulle, mutta olen minä joskus pessyt ikkunoitakin! Näin kouluikäisten vanhempana sitä arvostaa kaikkia tapoja, joilla työnantaja joustaa multitaskaavien ruuhkavuotisten kanssa. Koskaan ei ole itsellä jäänyt neuvola-ajat tai vanhempainvartit sopimatta työaikojen takia.
Korona-ajan etäilyt ovat tietenkin hieman luoneet haasteita yhteiseen tekemiseen. Aiemmin nuo liikuntatunnitkin vietettiin työkaverin kanssa. Onneksi virtuaalikahvit ja etäpikkujoulut ovat ajaneet asiansa leppoisina hetkinä työkavereiden kesken. Yhteinen verkkopeli-ilta on myös hyvin meidän porukkaan istuva idea. Livenä olemme päässeet tapaamaan Tuusulan Krapissa ja Helsingin Pihlajasaaressa, kun Suomen suvi on tarjonnut parastaan ja hyvät puitteet kesäpäiville.
Työpaikan hyvä henki ei ole vain minun kokemukseni. Sitä on myös mitattu. Quality of working life -kyselyssä indeksimme on huikeat 71 %, kun Suomessa se on keskimäärin 60 %.
Futuniolla on tavoitteena, että työntekijä saa ja voi kehittyä koko ajan paremmaksi ammatissaan ja osaamisessaan. Itselläni esimerkiksi on ollut mahdollista opiskella palvelumuotoilua oppisopimuksella työn ohessa ja työhöni liittyen. Oppimiseen kannustetaan myös pienimuotoisemmin: se voi olla syvempää perehtymistä asiakkaan liiketoimintamalliin tai erilaisten järjestelmien toiminnallisuuksiin.
Devaajien työ meillä onkin melko monipuolista. Ylläpidettäviä ja kehitettäviä järjestelmiä on useita. Ammattiliitoille suunnattu uuden sukupolven jäsenhallintajärjestelmä aSuite vaatii Kuberneteksen ja konttipohjaisen kehityksen tuntemista sekä Oraclen tietokannan, C#:n ja Reactin osaamista modernissa pilviympäristössä. Sen rinnalla ylläpidetään vanhempaa järjestelmää, joka puolestaan hyödyntää IBM iSeries -järjestelmää sekä CA Plex -sovelluskehitintä. Kuitenkin myös C#:n ja JavaScriptin osaaminen on tarpeen vanhemman järjestelmän uudemmissa osissa. Työttömyyskassoille meillä on tarjolla maksatusjärjestelmä lukuisine eri toimintoineen, eHallinta sekä työttömyyskassojen jäsenten sähköiseen asiointiin eAsiointi-järjestelmät, jotka niin ikään rakentuvat IBM iSerieksen, CA Plexin, C#:n ja JavaScriptin päälle.
Kaikkien ei tietenkään tarvitse osata kaikkea. Ohjelmistokehittäjiä meillä onkin melkein puolet työntekijöistämme. Osa on keskittynyt syvemmin pariin kieleen, osalla on hallussa laajempi kokonaisuus. Työssä viihtyvyyden kannalta olennaista edelleen on se, että autamme toisiamme ja opimme toisiltamme ja työnantaja mahdollistaa oppimisemme työaikana. Futunio on siis hieno mahdollisuus kehittyä monipuoliseksi koodaajaksi niin halutessaan!
Asiakaspalvelupäällikkö
annika.tiusanen@futunio.fi
| Blogi
Tapoja on monia – hoitaa asiakkuutta ja IT-projektia. Hallitulla ja suunnitelmallisella tiimityöskentelyllä, jossa on tilaa niin luovalle kehitykselle kuin asiakkaan tulipalotarpeille, on upeat mahdollisuudet tarjota hyvä ...
| Blogi
Futunion tärkeimpiä tarkoituksia on auttaa ammattiliittoja menestymään ja ylläpitämään elinvoimaisuuttaan jäsentensä edunvalvonnassa ja neuvontatyössä. Olemme olleet samassa veneessä jo useamman vuosikymmenen. Se on meidän ...