21.09.2020 | Meistä sanottua | teknologiainnovaatiot, digitalisaatio, Asiakasymmärrys, kassajärjestelmä, Unemployment funds, Robotisaatio, Työttömyysturva
Yrittäjän työttömyyskassa lähti mukaan robottipilottiin tähtäimessä erityisesti prosessien tehostaminen, mutta myös mielenkiinnosta uutta kohtaan. Tarkoitus oli, että robotti tuottaisi edellisenä päivänä saapuneisiin ensihakemuksiin hakijan tiedot ulkopuolisen tiedontuottajan järjestelmästä. Näin käsittelijällä olisi tarvittavat tiedot jo valmiina odottamassa, kun hakemus otetaan käsittelyyn. Ilman robottitoimintoa käsittelijä hakisi tiedot ulkopuolisesta järjestelmästä, perehdyttyään ensin hakemukseen ja aloitettuaan sen käsittelyn.
Projektissa oli osallistujia kolmesta eri organisaatiosta ja sen kokonaiskesto oli vajaat 4 viikkoa. Projektiryhmä piti kolme yhteistä, vajaan tunnin mittaista palaveria. Olen ollut IT-alalla projektitehtävissä 15 vuotta ennen siirtymistäni työttömyyskassaan ja voin vakuuttaa, etten ikinä ole ollut mukana yhtä tehokkaassa projektissa.
Kun konkreettisesti näin miten robotti työskentelee ja pystyin havaitsemaan ajallisen eron siihen, jos ihminen tekisi saman, tuli mieleeni heti lisää robotille annettavia tehtäviä. Yrittäjäkassan hakemuskäsittely eroaa jonkin verran palkansaajakassojen käsittelystä. Joudumme mm. hakemaan enemmän tietoja ulkopuolisista järjestelmistä. Olemme ainoa yrittäjille tarkoitettu työttömyyskassa, joten jatkossakin voimme hyvin joustavasti lähteä mukaan uusiin robottiprojekteihin.
Koen meille räätälöidyn robotin tehtävän toiminnan tehostamisessa erittäin tärkeänä. Olen positiivisesti yllättynyt miten hienosti robotti toimii. Valmis robotti toimii juuri niin kuin pitääkin.
Tanja Lindstedt
ICT-asiantuntija
Yrittäjän Työttömyyskassa
Futunio on ammattiliitojen ja työttömyyskassojen toimialojen erityistarpeisiin erikoistunut palveluyritys. Tuotamme edistyksellisimmät ratkaisut edunvalvontaan ja työttömyysturvaan, joilla asiakkaammekin pysyvät mukana digitalisaation vauhdissa.